كيف نتغلب على العطش في رمضان؟

1 min reading time

إن ارتفاع درجة الحرارة هذه الأيام تؤدي إلى العطش، ويلعب نوع الغذاء الذي يتناوله الصائم دورًا كبيرًا في تحمل العطش أثناء ساعات الصيام وللتغلب على الإحساس بالعطش يمكن إتباع النصائح التالية:

– تقليل الملح في الأطعمة و يفضل وضع الليمون كبديل في الطعم فيساعد على امتصاص الحديد و البروتينات.

 – تجنب تناول الأكلات والأغذية المحتوية على نسبة كبيرة من البهارات والتوابل بخاصة  وجبة السحور لأنها تحتاج إلى شرب كميات كبيرة من الماء بعد تناولها.

 – شرب كميات قليلة من الماء في فترات متقطعة من الليل.

– الاكثار من تناول الخضروات والفواكه الطازجة  فهذه الأغذية تحتوي على كميات جيدة من الماء والألياف التي تمكث فترة طويلة في الأمعاء مما يقلل من الإحساس بالجوع والعطش.

 – إبتعد عن تناول الأكلات والأغذية المالحة مثل السمك المالح والمخللات و الأجبان المالحة فإن هذه الأغذية تزيد من حاجة الجسم إلى الماء.

 -يعتقد بعض الأشخاص إن شرب كميات كبيرة من الماء عند السحور يحميهم من الشعور بالعطش أثناء الصيام، وهذا إعتقاد خاطئ لان معظم هذه المياه زائدة عن حاجة الجسم فتقوم الكلية بطردها بعد ساعة من تناولها. الجسم لا يستفيد بأكثر من كوب ماء واحد في كل ساعة.

–  إن الإكثار من السوائل في رمضان مثل العصائر المختلفه والمياه الغازية يؤثر بشدة على المعدة وتقليل كفاءة الهضم وحدوث بعض الاضطرابات الهضمية كما يساعد على تخزين الماء في الجسم لأنه يتفاعل مع الطعام و يتحول الى املاح زائدة.

– ينصح أيضا بعدم شرب العصائر المحتويه على مواد مصنعة وملونة اصطناعيا والتي تحتوي على كميات كبيرة من السكر وقد ثبت عند أطباء التغذية انها تسبب أضرار صحية وحساسية لدى الأطفال كما ان كثرة السكريات في المشروبات تسبب عطش من جديد، وينصح بإستبدالها بالعصائر الطازجة والفواكه.

– كما يقوم بعض الأفراد بشرب الماء المثلج بخاصة عند بداية الإفطار وهذا لا يروي العطش بل يؤدي إلى انقباض الشعيرات الدموية وبالتالي  ضعف الهضم، ويجب أن تكون درجة الماء معتدلة أو متوسطة البرودة وأن يشربها الفرد متأنيا وليس دفعه واحدة ودفع الطعام بالماء أثناء الأكل طريقة خاطئة لأنها لا تعطي فرصه للهضم وأكثر عمليات الهضم هو مضغ الطعام للحصول على هضم جيد. كما ان كثرة الشرب اثناء الأكل تخفف من العصارة الهضمية.

8 Comments

  • منة الله

    سؤال كمان لما بنضرب الخضار و نعمله شوربة او نخرط الملوخية بتحتفظ بالفائدة اللاي فيها

    • sally

      نعم لان الفائدة تنزل اثناء السوى في الشوربة و انت حتشربيها حتى لو مضروبة

  • منة الله

    هو اللبن اللي بنشربه في علب زي جهينة و كدة ملوش أي علاقة باللبن السايب بتاع زمان معقول يكون في نفس الفائدة و الدسم اللي فىه لا يقارن ببتاع اللبن السايب يبقي بيتخن بارضو

    • sally

      قارني الذي مكتوب على العلب من دسم و سعرات

  • Adam Isaacs

    على فكرة يا سالي في معلومة قريتها من فترة وعن تجربة فعلا طلعت صحيحة………قريت ان المخ بيستلم من خلايا الفم الخاصة بالتذوق اشارات بكية السكر ودرجة السكر اللي الشخص متعود عليه وان المخ بيحتاج 14 يوم علان يأقلم نفسه مع اي طعم جديد وبعد ال 14 يوم بيصبح الطعم الجديد هوا الطعم اللي اللسان والمخ متعودين عليه……..انا جربت وفعلا اتحولت من اني كنت بستخدم سكر كتير في كل مشروباتي إلى إني اصبحت مش بستخدم سكر خالص في اي مشروب وخدت فعلا عالطعم ده واي حد بيقدملي مشروب مضاف ليه سكر بحس اني باكل عسل ومش ببقا طايق الطعم لاني مش واخد عليه ….روجتي اعجبت بالفكرة وجربتها بس بدأت بمعلقة سكر واحدة في المشروبات لغاية ما خدت عليها وبعدين بطلت السكر خالص وبقينا ناخد سكر من الفواكه بس او من الحلويات اللايت اللي بنعملها من وقت للتاني مش على طول……….وقصدنا من البداية مكنش منع السكر علشان التخسيس بس احنا عرفنا ان السكر بيزود التهاب الخلايا وبيزود حموضة الجسم PH وبيشبب شيخوخة مبكرة للجلد والبشرة وده كان سبب منعنا السكر وعلى فرة مش حاسين بأي حرمان خااالص والحمد لله

    • sally

      كلامك صحيح. الجسم يتعود بالفعل بعد 14 يوم و السكر يضر الجسم جدا. انا سعيدة جدا بمعلوماتك و اتباعك لما يصح جسمك

  • سارة مصطفي

    من فضلك كنت عايزة اسأل هو فعلا شرب الميه الساقعة في الريجيم بالذات بيكون افضل
    قريت قبل كدة انها بتبقي افضل لأنها بتحرق سعرات لتدفئة الجسم

    • sally

      نعم الماء المثلج يحرق سعرات لكن ضار على المعدة لأنه يعمل شوك shock

Comments are closed.